22 Aralık 2015 Salı

Kış akşamlarının vazgeçilmez içeceği *BOZA*


Malzemeler:
Darı:1 bardak(su bardağı)  (Nette, çok tarifte Bulgur, pirinçle ve yoğurt mayası ile yapılanı zaten var.(ancak tadı alışageldiğimiz vefa bozasına benzemiyor)
Su :7-8 bardak
Şeker: Toplam miktarın %20 si kadar şeker ilave edebilirsiniz, keyfinize kalmış.
Mayası:bir bardak boza


Yapılışı:
Bir bardak darıyı (Darıyı ben pazardan alıyorum, satan yerlerde tozuda bulunmakta un şeklinde onu kaynatırsanız blendere gerek kalmayabilir)7-8 bardak suya akşamdan yatırabilirsinizde, direkte kaynatabilirsiniz(ancak dibi tutmakta, tahta bir spatülle sürekli dibini karıştırmakta fayda var).İyice yumuşadıktan sonra blenderla çekin iyice ezilsin, ikinci aşamada süzgeçten geçirin pütürlerini ayırın.Ben kaynamış darıyı sıcakken çekiyorum,mayalamasında ılık kalsın diye..2-2.5 çorba kaşığı şekeri ve bir maya olarak bardak bozayı, çekilmiş karışıma ekleyip karıştırın ılıkken ,öylece sabaha kadar tencerenin ağzı kapalı bir şekilde bırakın..Sabahleyin karışımın daha koyulaşmış olduğunu göreceksiniz, ben o aşamada boza kıvamına gelecek kadar su ilave edip tekrar ekşimeye (üstünde hafif hava kabarcıkları oluşana kadar) bırakıyorum..Oda sıcaklığı şartlarında 36 saatte kıvama geliyor..
 Mayalanma süreci tamamlanınca, toplam karışımın %20 sine kadar şeker ve sıvılığı için su ilave edebilirsiniz.Kaynarken suyun uçacağınıda düşünürseniz, ben bu miktara mayası hariç 250 gr. şekerle gereken tadı yakaladım..
Şeker ekşime sürecini çok hızlandırıyor, çünkü maya bakterileri şekerle beslenerek bu süreci hızlandırır..Ben önceki yaptığım tecrübelerimden, şekeri katılmış bozayı bir-iki saat daha dışarda tutup ardından buzdolabında muhafaza ediyorum ve ilk bardakta, Vefa bozasının mayhoşluğunu elde ediyorum..Bilirsiniz taze bozada hemen o mayhoş tadı alamazsınız..

Not:kaynatma işlemini Düdüklü tenceredede yapabilirsiniz, ancak düdüklünün buhar kanallarını tıkayabilirsiniz.Tavsiye etmem..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder